Masalah konsepsi isipadu cecair boleh kita definisikan sebagai kesilapan penaakulan pelajar terhadap kapasiti isipadu dalam dua bekas yang berbeza. Seseorang pelajar akan menganggap tinggi kapasiti air sebagai penanda aras banyaknya air di dalam sesuatu bekas seperti gambar yang dibawah.
Pelajar akan menganggap air dalam mangkuk adalah paling sedikit manakala air dalam botol adalah paling banyak.
Sepertimana yang ditunjukkan pada gambarajah di atas, pelajar akan menganggap bahawa air di dalam mangkuk itu paling sedikit kerana tinggi airnya adalah paling rendah berbanding objek lain. Manakala, mereka pula akan menganggap air di dalam botol itu paling banyak kerana pada pandangan mereka air pada botol itu antara yang paling tinggi antara ketiga tiga objek tersebut. Namun, setakat mana kesahihan visual mereka. Perkara ini perlu kita perbetulkan bagi memperbaiki persepsi mereka terhadap perkara ini.
Bagi mengukuhkan lagi kenyataan ini, saya sertakan satu tayangan video yang menunjukkan kejadian sebenar bahawa pelajar mengalami kesilapan konsep apabila cawan yang digunakan bertukar dari cawan pendek ke cawan tinggi tetapi lebih kecil.
No comments:
Post a Comment